woensdag 7 mei 2008

Zon! (en Feestdagen)

Vanmorgen stapte ik ik een t-shirtje op de fiets richting station. Eenmaal op de fiets realiseerde ik me dat het eigenlijk nog niet echt warm was, maar de wetenschap dat het ook vandaag weer rond de 25 graden zal zijn, deed me besluiten maar even door te bijten. Het is was echt een fantastisch weekend in vele opzichten. Mijn bevrijding werd natuurlijk natuurlijk voor de 37(!)ste keer gevierd, al is dat dan weer geen officiële feestdag. Of toch wel? Of niet? Of...
Wie het weet mag het zeggen.
Ook bij Rijkswaterstaat bestond er enige onduidelijkheid over het wel-of-niet-feestdag-zijn van de vijfde mei. Het was nogal belangrijk aangezien we op de terugtocht met de Red Alert om 17:55 uur strandden voor de hefbrug te Boskoop. Die had volgens Bartjens (en alle officiële waterkaarten) tot 18:00 uur nog in beweging moeten zijn, maar de brugwachter had blijkbaar besloten dat de zomertijd één uur plús vijf minuten vooruit draaien is. Niet dat het veel verschil had gemaakt, want de volgende brug hadden we sowieso niet gehaald... Een wijs man zei ooit: "Elk nadeel hep se voordeel... snff ", want dit betekende wel dat we op drie minuten lopen van de snackbar te Boskoop lagen! En de bemanning bleek hongerig!
Dat was ook niet zo vreemd, aangezien we die ochtend om 8:00 uur (pas) de haven in Hellevoetsluis hadden verlaten. De verkopende partij was voor het gemak even vergeten te melden dat de brug- waar het schip achter bleek te liggen- maar tot 19:30 uur draaide. Best lullig als je daar een half uur te laat achter komt. Maar het bleek best vermakelijk in de haven van Hellevoetsluis. Op een zogenoemd 'pooierjacht' was een feestje aan de gang waar de gasten later op de avond op het dek stonden te dansen. Onze overburen aan de andere zijde hadden digitenne, en de ranzige gewoonte hunner genuttigde partijen bier vanaf de steiger aan onze zichtzijde weer te lozen. En dan was er nog 'testcees' (de naam van de schuit -red.), die aan boord van z'n kajuitbootje twee vrouwen meenam, even de kroeg inging en daarna weer met z'n drieën aan boord gingen. Het bleef nog lang onrustig in de Hellevoetse Haven!
Als gezegd vertrokken we dus iets later dan gepland, en draaiden we rond 8:10 uur het Haringvliet op. Prachtig weer, een fantastisch lopende diesel, en de geur van vers gezette koffie (plus nog wat nare bijgeuren die ik hier verder niet zal beschrijven...) maakte het een te gekke start van de dag! De route werd onderweg verder uitgeplozen, er werd nog meer koffie gedronken en verder zaten we in stilte te genieten. Stroomafwaarts via het Spui (niet in Den Haag!) naar stroomopwaarts in de Oude Maas. Even wennen die stroming; Zegt je log dat je bijna 6 knopen vaart, kom je bijna niet vooruit! Via Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik-Ido Ambacht gingen we langzaam richting Rotterdam. Om vlak daarvoor weer af te buigen richting Krimpen a/d IJssel, Moordrecht en zo naar Gouda te tuffen. Vanaf Gouda kom je dan via Waddinxveen uiteindelijk in Boskoop, alwaar de tocht dus eindigde. Wat een fantastische route! Tussen de zeecontainers, slepers en immense binnenvaart met een zeilertje van net 8 meter!

Het werd een een gezellige gathering in Boskoop, want zowel Simone als José waren opgetrommeld om Azmal van boord te halen. In het avondzonnetje, op de kade in Boskoop hebben we 2 minuten stil gezeten...
Ik ben uiteindelijk met Wal achtergebleven om de tocht de volgende dag te kunnen voltooien.
Zoals eerder gezegd was Rijkswaterstaat niet echt op de hoogte van de wel-of-geen-feestdagstatus van de vijfde mei. Belangrijk want: Op zon- en feestdagen draait de brug vanaf 10:00 uur en op normale werkdagen vanaf 6:00 uur. Het bleek 'gelukkig' een normale werkdag, al voelde dat voor Wal en mezelf helemaal niet zo! Om kwart over 6 waren we door de brug en voeren we door de prachtige polders met een opkomend zonnetje en -wederom- de geur van verse koffie! Het water was nu wel op dus we moesten, of water vinden, of snel naar huis... Het werd het laatste, en de rest van de tocht verliep vrijwel vlekkeloos. Slechts de brug onder de A4 bij Leiderdorp bleek (nog) niet te draaien. Dan maar even Rijkswaterstaat vragen: "
- "Goedendag, met Rijkswaterstaat. Kan ik u helpen?"
- "Ja goedendag, met Kaptein Zeeaharend. Ik lig voor de brug bij de A4 in Leiderdorp. Draait die nog vandaag?"
- "Dát moet ik even opzoeken... momentje"
- "Prima!"
- "Monneer? Het is vandaag een feestdag, en dan draait de brug niet"
- "Ow? Hanteert men in Boskoop andere feestdagen dan in Leiderdorp?"
- "U bedoelt?"
- "Dat de brug in Boskoop vanmorgen netjes om 6:00 uur open ging..."
- "Ow, nou dan is het zeker toch geen feestdag?"
- "Jawel hoor, voor ons hier wel. Maar niet officieel"
- "De brug draait in dat geval om 10:00 uur."
- "Dank u vriendelijk... fijne dag nog"

Ondertussen heeft Wal in z'n eentje al bijna de mast gestreken, en is dat zeker een betere optie dan nog 3 kwartier te moeten wachten. We bedenken meteen een constructie waarmee de Red Alert ook onder de spoorbrug in Warmond kan. Ook dat lukt, en zijn we met gestreken mast nog maar net twee meter hoog! Uiteindelijk draaien we om even voor tienen via de Zijl het Joppe op... We proosten met de twee laatste biertjes (wel de eerste van de dag overigens...) op een zeer geslaagde tocht!
Simone pikt ons om half elf op.

Wal en Azmal bedankt voor de support, de koffie, het lachen, het zwijgen en vooral de geselligeit!

Red Alert is te bewonderen in Jachthaven Het Zwanegat te Warmond.

Geen opmerkingen: